Pratar jag sådär?

Ända sen jag flyttade hit till Halmstad har ämnet dialekter och deras härkomst driftats flitigt. Min egen är ju inte så utpräglad, alltså är den inte intressant att analysera sönder ner till minsta slangord. Men nu är det kanske dags att börja med det för när jag visade ett klipp från den alldels underbara serien Villervalle i Söderhavet (varför kör inte SVT den i repris?) så påpekade jag skådespelarnas dialekt. "Vadårå? Du pratar ju som de gör" var reaktionen som jag fick. Kände inte riktigt att jag höll med (eftersom det enligt mig är solklar stockholmska som pratas i klippet) så nu har jag testat det här på folk från nordligaste norr till sydligaste syd och alla säger samma sak; det är sådär jag låter, fast lite modernare. Uppsalabor, håller ni med? Känner ni igen er?



Kommentarer
Postat av: linda

nja de pratar lite för mycket med Eeee "tror du inte det E nån som Eeeger skutan" (han menar så klart ääger skutan)och sen har de ju såklart det där övertydliga språket man pratade förr på tv... men det låter inte som du för du har fått dialekt jasmine, du pratar lite mer som de i söder numera.. enligt mig.

Postat av: E

Ja det gör du, sluta
tjata om det nu. Hörs tydligt när du är nykter, ännu tydligare när du är på fyllan.

2007-07-24 @ 01:52:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback