Vad man gör när man inte har några planer

Vi planerade inte ett dugg men hann ändå med en del.

När jag kom i fredags så var det dags för favoritsysslan: titta på kakel (som inte alls var kakel den här gången utan brädor). Sen blev det besök på nya Bolandcity (gamla Draget), jag köpte årets skönaste sockor, känns som att ha ett par ut och invända sälungar på fötterna och är så varma att man kan gå naken in i en igloo utan att frysa.

Middagen intogs på
Brostugan och jag fick det godaste jag vet: Tengs vårrullar. Skulle utan problem kunna äta det minst en gång i veckan utan att tröttna.

På lördagen blev jag serverad krebbelurer lagom till Melodikrysset. Det var gott, men mastigt.

Löste hela (behövde bara ringa en vän på en av frågorna)!

Det var ju helt underbart höstväder i lördags så vi cyklade ner på stan, hade systemkameran med oss och lekte loss med den i domkyrkan och uppe vid slottet. Det är Krister som har bilderna, men jag ska plocka på mig dem och visa några lyckade här sen. Creperiet Limon fick ytterligare ett besök, nästa gång jag går dit måste jag se till att ha plats för efterrätt också.

På söndagen kunde vi tacka den nya vintertiden för lite extra sovmorgon (och ljuset på morgonen var också välkommet). Åkte ut till Fyris Park och hittade precis det som vi var på jakt efter, jag ville ha pussel och Krister skulle fixa skridskor till Vicce.

Fick tag på tre pussel och efter att ha spenderat en stor del av söndagskvällen på golvet så kan ju ju säga att jag kommer bli imponerad om vi kommer bli klara med något av dem.

Här är vi fortfarande vid gott mod, men kom inte ens så långt som till att få ihop ramen.

Okej att jag har haft oplanerade kvällar förut, men en hel helg?!

Kors i taket, det närmar sig helg och jag har ingenting planerat.

Förutom på söndag, då vi har planerat att göra just ingenting. Barnfritt och ledigt en hel helg.

Vet ni hur många sovmornar det är på en hel helg?

Massor.

Pendling

Idag satt jag på en försenad buss, var åksjuk och irriterad (rättare sagt arg som ett bi när jag kom fram).

Imorgon kommer det ta mig tre timmar att komma till mitt möte söder om Stockholm.

Men det är ok. För annars skulle jag ju få vara utan det här:

Moi moi!

Nä, det blev väl inte så himla lugnt i lördags som vi hade tänkt oss, drinkar och prat till tidig morgon hemma hos Knös där det hela slutade med att vi spontanbokade en Finlandskryssning. Skoj!

Mindre skoj var det att jag skulle showa loss och visa att jag i bästa rockerstil kunde glida på knäna och riva av ett tufft luftgitarrsolo. Det slutade med brännmärken på knän och fötter och sen så låg jag där som en skadad insekt på rygg. Nä, man är inte 20 längre...

Eftersom vi la huvudet på kudden strax innan 5 på morgonen så blev det sovmorgon istället för vattenjympa. Jag och Nina satte oss på tåget till Uppsala och där mötte jag upp Elin, Kain och Lizette. Vi åt en underbar lunch på Crêperie Lemoni (gå dit om ni inte varit där än) och efter det blev det en promenad där vi (i jakten på ett mysigt fik) förundrades över Uppsalas vackra fasader. Vi hamnade till slut på Unico och fortsatte skvallret där till Krister kom och hämtade mig.

Åkte ut till hans pappa, blev bjudna på middag och tog med oss Vicce hem. Efter muffinsbak var jag så trött att ögonen gick i kors på mig. Då är det här det finaste man kan säga till mig:

"Ska vi sätta oss i soffan och kolla på tv och så kan du somna i mitt knä?"

Das weekend

Efter för lite sömn och mycket att göra på jobbet så var jag rätt sliten igår kväll. Krister var här och vi hade en lugn kväll, lagade och åt god mat, drack vin och spelade sällskapsspel.

Idag har jag gjort ett hästjobb i tvättstugan (och då finns det ändå några högar tvätt kvar som jag hoppas hinna med imorn) och nu går jag och plockar här hemma och väntar på Nina och Linda. Jag är egentligen sjukt utgångssugen, men tanken är att vi ska ha lugn kväll.

Och det är kanske lika bra det för imorn ska jag och Nina iväg på vattengympa. Har inte varit på det sen i våras så det ska bli riktigt kul att komma tillbaka!

Läsa läxa

Jag satt imorse och kollade igenom Vicces läxor. Jag var helt med på noterna enda till sista meningen. "Pappa ser Lump". Vem är Lump? För det måste ju vara en han/hon eftersom versalen indikerar att det är ett egennamn, men jag är ändå förvirrad.

Imorgon ska jag vara barnvakt för första gången. Efter middagen är det bara jag och Vicce som får umgås resten av kvällen. Då ska han få förklara var en Lump är för något. Om det går bra så ska jag också rita en Lump och visa er hur den ser ut.

Update: Lump är familjens hund. När jag frågade så tittade Vicce på mig som att jag var lite trög som inte hajat det tidigare.

Helgen - med ovanligt mycket bilder

Vilken superhelg det har varit!

Eftersom jag kunde få skjuts till Uppsala av en kollega i fredags så kom jag hem till Krister redan vid lunch och kunde fortsätta jobba därifrån. Där väntade den här underbara buketten på mig :)

Tack Krister!

När Vicce kom hem från skolan så åkte vi till Fyrishovs äventyrsbad. Jag insåg att det var typ hundra år sedan jag var där sist, men det var fortfarande lika kul! Vi mötte upp Kristers kompis Anders och hans barn där och jag var den enda som skrek i vattenrutchbanan. Inte kom jag först heller, men man kan inte vara bra allt (hehe, det är lögn, men jag är inte där än så därför säger vi såhär sålänge).

Efter badet blev det middag och vin hos Anders och Jessica i Vattholma och sen en slö lördag med melodikryss och kolla runt i affärer.

I vissa butiker finns det ju lekrum för barnen, varför finns det inte det motsvarande för vuxna inne på leksaksaffärer? Det här hittade vi på Toys 'r Us men fick känslan av att den kanske inte var till för oss.

Väl hemma igen så byggde jag och Vicce med lego medans Krister gjorde iordning något som jag har varit sugen på huuur länge som helst - en köttfärslimpa som verkligen var hur god som helst.

Efter den mumsiga middagen lämnade jag grabbarna hemma och drog på fest hos Frelle (Fritte och Pelle). Det hade innan festen utlovats kast med cykel från högsta våningen och det löftet infriades. Det blev mycket prat med kompisar jag inte sett på länge och när det hade dansats kongatåg jag Spice Girls spelades på högsta volym tackade jag för mig.

Spice up your life!

Cyklade hemåt i natten och precis som alla andra gånger när jag cyklar så tänkte jag på hur mycket jag saknar att ha en cykel i Stockholm, det är bara när jag är i Uppsala som jag har tillgång till cykel. När jag kom hem blev jag serverad nattmackor med mitt senaste craving på - leverpastej och smörgåsgurka. Jag som annars brukar må illa av mat som innehåller för mycket järn kan plötsligt äta hur mycket leverpastej som helst. Närsomhelst kommer väl jag börja tycka om ärtor också och så kommer grisar kunna flyga. Vi får väl se.

Mmmm, leverpastej

På söndagen hade Vicce en kompis på besök och vi passade på att njuta av solen ute i lekparken. Barn måste vara världens bästa alibi för att själv få kunna leka hur mycket man vill bland gungor och klätterställningar utan att det verkar konstigt (därför förstår jag inte inte riktigt de föräldrar som ser ut som att de håller på att avlida av tristess när de sitter på bänkarna runt om lekparken, upp och hoppa istället!). Fast vi satt också på de där bänkarna en stund, är det oktober men solen ändå värmer gott så kan man ju inte låta bli.

Efter några varv i den här så kändes det att jag hade varit ute och festat på lördagkvällen...

Efter all sol- och lekenergi så hann vi spela lite wii när vi kom in igen. Jag sträckte någon muskel upp i vänster skuldra när vi körde bowling, hur otränad måste man inte vara för att lyckas med det?

Sen blev vi bjudna på middag hemma hos Kristers bror och hans familj. De har tvillingar i tvåårsåldern, så sjukt söta och glada ungar. Supertrevlig kväll och när vi kom hem så avslutade jag den med (att i vanlig ordning) somna på soffan efter halva söndagsfilmen.

En toppenhelg som haft allt man kan tänka sig behöva: kärlek, vänner, goda middagar, fest, mys, lek, avslappning och vackert väder. Älskart!

Kolla vad jag fick tag på!

Carro och hennes sexveckorsbäbis Alexander var på besök på jobbet.

Jag snodde honom så fort jag fick chansen

Tack Blågult

Vilken härlig höstmarknad det var! Att i klar höstsol få strosa runt bland stånden och äta korv och sockervadd. Äta middag på Lucullus och sen hem till fotbollen.

Och vilken fotbollsmatch det blev, jag var nog inte ensam om att sitta och hoppa av nervositet den där sista halvtimmen. Källströms frispark var ju så snygg att man fick gåshud och jag är så glad att mitt tippade resultat inte höll (3-0 till Holland).

Tågblogg

Ute skiner höstsolen och jag sitter på tåget mot Uppsala där det är höstmarknad på Vaksalatorg. Där finns inget som jag behöver, men jag älskar att strosa runt på marknader, känna dofterna och imponeras av knallarna som orkar med livet på resande fot.

Och snart är det julmarknader där man kan köpa en tovad tomte för hutlöst mycket pengar och så få man dricka glögg i alla möjliga smaker. Älskart!

Heliga helg

I fredags frågade en kollega (sådär som man brukar fråga på fredagseftermiddagen) vad jag skulle göra i helgen. Jag tyckte att jag hade en ganska lugn helg planerad framför mig (börja med middag på fredagen, hjälpa kompisar att renovera sitt hus på lördagen och sen åka till Uppsala och gå ut och ta en drink, promenad och tjejhäng på söndagen och avsluta med en slapp söndagskväll med mys och film), men det höll inte min kollega med om.

"Min helger är heliga för mig, därför vill jag inte planera in så mycket" sa hon.

Min helger är heliga för mig också, det är ju då jag har tid för allt det där skojiga som inte hinns med på vardagarna.

Såga ved och bygga vedlår (eller förvaringsskåp för tjusig gravid kvinna) i Tallkrogen

Våra goda drinkar på Stationen, min (till vänster) var en otroligt välgjord Whiskey sour, mums!

Det är nog tur att det inte finns några bilder från fredagens middag att visa upp. Vi var på O'Learys och jag beställde in det kladdigaste på hela menyn - kycklingvingar och revbensspjäll. Förvandlades till charmig tjej som behövde få ölen matad till sig för att inte kladda ner hela glaset. Inte så gulligt nä.

Det är fredag och mina strumpbyxor skiner

Igår stod jag i ösregn och väntade på en buss som aldrig kom. Och när den väl kom så tog ressträckan fem(!) gånger som som vanligt att köra. Jag var kall, trött, hungrig och ville bara slåss.

Men imorse sken solen på mig under min promenad, det är fredag, jag har glansiga strumpbyxor och klackar. Har ätit smaskig dumplingslunch tillsammans med Åsa och ikväll väntar middag ute med Krister.

Nu ösregnar det igen, men jag tycker ändå att det känns som att solen skiner.

Mmm, mängder med dumplings!

dag 26 – en låt du kan spela på instrument

Alltså jag kan inte hela (bara introt) Stand by me, men tycker att det räknas ändå. Och så kan jag spela Spanien, Spanien på gitarr också. Och någon U2-låt som jag aldrig kommer ihåg vad den heter.

Take it all off!

Att jag är petig med det där med smaskljud (och sörplanden, men de faller ju lite under samma kategori) är ju vida känt. Det finns ett till ljud som får mig att kasta mig snabbare över mina hörlurar än en uttorkad beduin i öken som fått syn på en oas: rasslet av armband när man sitter framför en dator och skriver.

Händer som flyger fram över tangenterna i ett rasande tempo och armbanden på handleden som följer med och släpar mot tangentbordet. Hate it!

Extra högt och hemskt låter det där ljudet idag då jag sovit dåligt, har en huvudvärk som jag inte är van vid och så gör det lite ont i tandköttet också.

Paket :D

"ploppljudet" när man
tar ur korken.

Julkänsla

I helgen såg jag det första julpyntet i affärerna (förvisso i en second hand-butik, men ändå) och snart är den här, underbara älskade jul!

Förra året var det stambyte i min lägenhet precis innan jul så jag kunde inte ordna min "granpyntarafton". I år ska det minsann styras upp! December brukar ju som bekant vara en helt fullspäckad med aktiviteter och inbjudningar (första advent är redan uppbokad liksom) så jag måste sätta datum väldigt snart.

Det är nog tur för mig att jag inte bor i Denver, där finns det
butiker som säljer julpynt året om.

Göteborgshelg

Skaldjur, akvarium, djupa samtal, öl, presenter, musikquiz (storvinst!) och skratt.

Allt var som det brukar i Götet - förutom att det inte regnade en enda gång.

Alla glada festdeltagare (minus värden och hans dubbelgångare)

Lekledaren och värden Tobbe styr musikquiz

Team Svullo vann med 59 poäng! (tvåan respektive trean fick 18 och 5 poäng, hehe)