Midsommar

Jag reste mig från sjuksängen, frågade min doktor om jag fortfarande smittande. Men det var helt ok, bara jag själv som kommer lida av att hosta ut lungorna tills de hamnar på utsidan av kroppen, alla andra går fria utan problem.

Tog det ändå lugnt, jag och Emely blev gång på gång imponerade av våra egna sunda val. "Vi dricker cider, men den är alkoholfri, tänk vad vuxna vi är". Humm, nu skulle väl personer som är vuxna på riktigt knappast klappa sig stolt på huvudet och samtidigt påpeka avsaknaden av alkohol. Alltså var vi vuxna på låtsas.

Jag åt sill, tog om flera gånger. Det är ett stort vuxensteg, men jag är inte riktigt där än eftersom jag fortf känner att jag vill ha en belöning för att jag ätit upp allt på tallriken. Sen så kan man inte dricka sill utan nubbe. Men efter eftersom vi hade planerat inför den lugnaste midsommaren i mannaminne så hade jag inte så mycket passande hemma. Fast Explorer med lingon-blåbärsmak funkade ju det med. Passade även utmärkt till de kräftor och räkor som vi käkade till middag.

Härliga jordgubbar och glass till efterrätt i kvällssolen. Och så whiskey och cola, för att bli frisk såklart. Vid 11-tiden på kvällen var vi inte lika sunda längre. Jag skjutsade Emely på pakethållaren och så gav vi oss ut i sommarnatten för att åka till Svartbäcken där tjejerna med respektive hade firat. Var en rätt avslagen stämning som mötte oss, de hade ju hållit igång ett bra tag redan. Men efter ett tag var det minsann flera som shakade loss, inte runt, men iaf brevid stången.

När det börjat ljusna ute så susade vi hemåt till mig, käkade ostbricka och kollade på Djungelboken för att sedan somna sött innan Mowgli hann tillbaka till människobyn.



Dagen efter hade vi båda ställt klockan på 10. Alltså vaknade vi inte förrän strax efter 11. Packa snabbt, tina kött och köpa groggvirke. På natten hos Nina hade Linda frågat om jag ville med till Björklinge på midsommardagen. Klaaart.

Där ute var det massa folk i blandade åldrar. De allra flesta var bakis, men efter ett tag var det full rulle igen. Kalla öl, sol, kubb, tipspromenad och lekar. Jättekul!

Härlig sill-lunch och grillmiddag som ackopanjerades av mycket sång och musiken stod Bosse för, alltid med gitarren redo. Mysig stämning hela kvällen, kanske med undantag av de galna (tillfälliga) sektledarna som predikade om golv fram på småtimmarna (klick, laminat, paaaaaarkett!). Hela midsommardagen avslutades med att sex stycken galningar dansade som besatta i det daggvåta gräset, men det var ju också mysigt. Dock jättedumt ur tillfriskningssynpunkt.

Jag och Linda drog vinstlotten, slapp tältet och fick sova sött i gästrummet. Dagen efter mådde inte jag så bra. Alls. Sökte skuggan, kunde bara låta fötterna sticka ut i solljuset då och då.

Plågsam bussfärd in till stan, men där blev det belöning i form av hamburgare på Järnvägsgrillen. Toppen.

Jag gick direkt in i duschen så fort jag kom innanför dörren hemma. Sen la jag mig på soffan och rörde mig inte därifrån. Sov 12 timmar i sträck. Otroligt skönt.

Stort tack till familjen Larsson som ordnade ett fantastiskt midsommarfirande, kul att jag fick komma!

Kommentarer
Postat av: Anonym

"Hej Jesus" för golv! :)

2008-06-25 @ 11:53:53
Postat av: Linda ZM

2008-06-25 @ 11:54:52
Postat av: Emely

tack fröken Eklund för en alldeles underbar midsommar med den bästa av alla vänner. du har sammanfattat våra sköna afton mycket bra. glädjande att du tog igen vuxentimmarna på midsommardagen.. dansa i daggvått gräs kan vara det härligaste som finns, och dansa i daggvått gräs full måste vara det härligaste!

2008-07-03 @ 19:42:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback