Äckligt men intressant

Det här är rätt äckligt men intressant. I fredags morse lämnade jag min lägenhet och kom nyss hem efter att ha spenderat fredag och lördag natt hemma hos mamma och pappa. I fredagsmorse lagade jag matlåda innan jag gick till jobbet (det är värt ett eget inlägg) och när jag var klar hällde (stavas det så? har helt hjärnsläpp) jag vatten i den ostsåskladdiga stekpannan och ställde den på diskbänken. Inte en tanke på att jag inte skulle komma hem på kvällen och kunna göra rent den.

På samma sätt glömde jag bort skålen med nyponsoppa som jag drack på torsdagkvällen (värmer topp topp när det är kallt), ställde ifrån mig den på nattduksbordet med en del soppa kvar i botten som jag inte orkade dricka upp. Den glömde jag alltså också.

Kom hem nyss och gjorde rent stekpannan. Innehållet hade förvandlats till slemmigt ostsåsvatten, luktade lite men det var inte värre än så. Nyponsoppan däremot hade massa små mögelöar som flöt omkring i botten. Tänk vad snabbt det kan gå. Först trodde jag att den markanta skillnaden i mögelutvecklig berodde på att den ena stod i köket och den andra i sovrummet, men så fort jag började skriva så kom jag på att det måste vara för att ostsåsen var utspädd med vatten som den inte började mögla, visst måste det vara så?

Hursomhelst tycker jag att det är äckligt men intressant med mögel.

Nu ska jag ladda och sätta på min mobil som har varit avstängd sedan i lördags eftersom jag inte haft batterier eller laddare till den. Hoppas att den inte är full med massa jobbiga mobilsvar. Trevliga mobilsvar med fulla människor är bara kul. Mindre kul om det bara är mobilsvar av sorten "ring mig NU - skitviktig jobbsak som gör att jorden går under om du inte fixar den NU NU NU!". Fingers crossed.

Kommentarer
Postat av: Linda

mmm nyponsoppen var ju en dag äldre och den drack du väl ur, alltså kom det saliv i den oxå. Ostsåsen inehåller ju mest bara konstgjorda grejer (iof kanske inte jätte mycket nypon i pullver nyponsoppa heller) Annars borde det ju mögla snabbare med vatten tycker jag. Fast det kanske gäller mera riktiga kompost grejer, typ som frukt. Kollat på "rent hus" med massa bakterier eller ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback