Pepparkakshusbygge

Igår förvandlades till synes helt vanliga människor till byggingenjörer. Efter att ha övertygat Karin om att det finns färdiga byggsatser till pepparkakshus, plockade vi på oss passande godis (och sånt som man får äta också), gick hem till mig och satte igång.

Vem hade trott att det fanns så mycket att jobba på när man bygger hus? Först fixa fog (smälta socker) och sen få fast kladdet på delarna så att de sitter ihop (helst rättvända). Jag satte ihop en liten parkeringsplats också, lyckades bränna mig på  sockret (trots varningstexten i rött), har inga bestående brännskador som tur är. Det är en varning till alla husbyggare där ute, ta det försiktigt, kan det hända mig kan det hända vem som helst.

Blev ett riktigt stiligt hus till slut, vi gick ifrån den traditionella stilen och satsade på nyskapande (och pubertala) detaljer.

Precis som vilka byggjobbare som helst tog vi rast vid tio-tiden (fast på kvällen) och dukade fram pepparkakor, lussebullar, julmust och glögg. Skulle skapa lite skön julstämning och kolla på Sunes Jul, men den har visst Tove lånat hem så det blev Sunes Sommar istället. Mindre stämning - lika rolig.

Fortsätter på jultemat och ska strax äta frukost (överbliven lussebulle) och sen gå på julmarknad. Som det vinterbarn jag är så tycker jag att det här är en av de mysigaste tiderna på året.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback