Doggy bag



Jag är ett stort fan av doggy bag-konceptet; när man äter ute och inte orkar äta upp allt så får man en låda för att kunna ta med den kvarvarande maten hem.

I USA var portionerna oftast ännu större än vad som serveras här i Sverige, men även här får man in portioner så stora att man inte orkar äta upp. När vi åt ute i USA och fick mat över på tallriken så frågade alltid personalen om vi ville ta med resterna. I början kände jag mig girig när man gjorde det, men det handlar ju inte bara om att faktiskt få allt det som man betalt för utan också om idiotin i att slänga fullt ätbar (ofta god) mat.

När jag kom tillbaka till Sverige kändes det pinsamt att fråga om doggy bag, när jag gjort det har jag ofta frågande blickar från peronalen och de såg ut att tänka "det där var mig en snål jävel", men i själva verkat handlar det ju om att jag tyckte att maten var så god att jag inte ville slänga trots att jag inte orkade äta upp. Bara en enda gång har det uppfattats som den komplimang det faktiskt är.

Ännu bättre är den sen om man får med sig maten i återvinningsbarrt emballage, en perfekt lösning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback