Älskade bibliotek

Visst är det helt underbart att det finns bibliotek? Speciellt det som ligger här i Sundbyberg, det har verkligen generösa öppettider och bra och kunnig personal.

Jag blir både upprymd och lite nedstämd när jag kommer in på ett bibliotek. Det är ju helt fantastiskt att man kan få låna böcker GRATIS (ja jo det är ju skattepengar och sånt som betalar det, men sånt betalar ju jag också och de pengarna hinner jag ju inte ens tänka på innan de dras från lönen). Men så blir jag lite nedstämd eftersom det finns så många böcker som jag aldrig kommer hinna att läsa. Ändå så kan jag inte låta bli att lägga tid på att läsa om de böcker jag gillar.

Efter att ha plockat på mig några tunga titlar från vuxenavdelningen så smög jag runt på barnavdelningen tills jag hittade den bok jag letade efter - Madicken och Junibackens pims av Astrid Lindgren. Jag minns exakt hur det kändes när jag läste den för första gången för sisådär 15-16 år sedan och ibland vill jag påminna mig själv om hur härligt det är att låta fantasin flöda, ha drömmar som är helt orealistiska (fast det är man inte medveten om än) och bäddas in i den där trygga känslan av att inte ha några större bekymmer än att man inte vill att boken ska ta slut alltför snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback