Nu låter hon sådär bitter igen

Det var länge sen jag klagade över saker jag stör mig så det är dags för en sån lista igen:

1. Slangord med dubbelkonsonanter (ex. frulle, kjorren, mellis, chirre och dirre).

2. Missbruket av ... (tre punkter). Hade själv en period där jag överanvände de där tre punkterna men har jobbat bort det ganska bra. När jag sitter och korrläser på jobbet så är det en av de första sakerna som rödmarkeras och än så länge har det inte dykt upp något fall där de faktiskt behövs.

3. Att i ord där man medvetet stavar fel för att förmedla en känsla av att något är "stooort" eller att "spänningen" är oliiidlig så har det inte gått fram till alla att det bara är vokalerna som kan dras ut sådär. För jag skulle vilja höra någon första uttala "sssttoorr". Dessutom skapar det ordbilder som blir väldigt svårlästa.

Ständig bubblare på listan är versal i början på veckodag eller månad som står i löpande text. Ja, på engelska skriver man så, på svenska är det fortfarande gemen bokstav som gäller.

Allt det här är naturligtvis så petigt, nördigt tyckande att det sjunger om det, men jag kan ta på mig knäppisrollen ett tag. Istället väljer jag att se mellan fingrarna med dem som använder den där klassiska "tjej gick till studio och fick sin profilbild tagen så att det ser ut som att hon sitter vid en spegel" som man ser överallt på Facebook. Jag har också överseende med folk som rapar och jag suckar inte åt skrikande ungdomar på studentflak.

Från fyrkantig språkpolis till öppensinnad medmänniska på nolltid liksom.

Kommentarer
Postat av: Emma

Men spänningen är oliiiidlig måste ändå vara okej? För så säger vi ju.

Postat av: Jasmine

Ja det är ju det jag menar, att dra ut på vokalerna är helt okej för det är ju precis så som vi säger, men det är när man börjar försöka dra ut på konsonanterna som det inte är ok längre.

2010-11-27 @ 08:53:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback