Ska vi leka förfest?

Vi var på IKEA i förrgår jag och Emma, köpte duschdraperistång och så fick jag äta en av mina absoluta favoriträtter; köttbullar, potatis, brunsås och lingonsylt (det, tillsammans med vårrullar och sushi, utgör min tre-i-topp).

Men när vi gick förbi avdelningen med barnsaker så kändes det inte lika bra i magen längre. Vinglas i barnstorlek? Som tydligen ska uppmuntra barnen till att leka rollekar. Och visst är det så, barn gör som vi vuxna gör, inte som vi säger. Dricker mamma och pappa vin till maten så kan du ge dig sjutton på att sexåringen kommer fråga sin kompis om "det får lov att vara ett glas rött till" nästa gång de leker middag, men att medvetet plocka in alkohol i barns lekar det känns inte rätt i min värld.


Uppmuntrar rollek; barn utvecklar sina sociala färdigheter genom att härma vuxna och fantisera ihop egna roller.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback